Træningstider for sclerosehold

Torsdag kl 12.00-13.00

Sclerosehold

Målgruppe

Personer som er diagnosticeret med sclerose. De hyppigste tegn på sclerose er træthed eller mathed i kroppen, usikker balance, nedsat kraft i arme og ben, føleforstyrrelser eller prikken i dele af kroppen. Derudover oplever mange med sclerose også mentale og kognitive påvirkninger.

Formål

Træningen sigter mod at øge/bevare deltagerens styrke, stabilitet, koordination og balance for at gøre dagligdagsaktiviteter nemmere og mere sikre. Yderligere er der fokus på at forebygge nedgang i funktionsniveauet.
Der er mange fordele ved at træne og styrke din fysik som person med sclerose. Det hjælper dig til at håndtere symptomer af din sclerose ved for eksempel at dæmpe spasticitet og styrke din gangfunktion.

Overordnet set bliver man sundere og stærkere af at træne, hvilket gør en mere modstandsdygtig over for sclerosen. Samtidig mindskes risikoen for at få andre sygdomme, som diabetes og hjerte-karsygdomme, når du er i god form.
I forhold til sclerose, er der store fordele ved at træne.

Du kan opleve:

• Forbedring af symptomer fx spasticitet
  • Forbedret gangfunktion
  • Mindre træthed (på den lange bane)
  • Forbedret blære- og tarmfunktion
  • Bedring i depressive symptomer
  • Forbedret kognitiv funktion

For år tilbage blev træning opfattet som noget man skulle afstå fra, hvis man havde sclerose. Nogle personer med sclerose oplever synsforstyrrelser, balanceproblemer og nedsat styrke i forbindelse med træningen. Men bliv ikke skræmt- man ved i dag, at den slags symptomer forsvinder jo længere ind i træningen, du kommer.

Undersøgelser viser idag, at evt. symptomforværrelser forsvinder cirka en halv time efter, at du er færdig med træningen. Det er altså noget midlertidigt, og meget tyder samtidig på, at symptomforværrelserne bliver svagere, når du har vænnet dig til at træne. Det er altså ikke noget, der på nogen måde er farligt.

Indhold

Træningen foregår i en af vores to holdsale, hvor der fokuseres på styrke og kondition i maskiner og individuelle øvelser med diverse redskaber, hvor der er fokus på balance, stabilitet og udfordring af den kognitive funktion.

Praktisk information

Du skal have en henvisning fra din læge med speciale 62 (vederlagsfri fysioterapi).
Desuden ser vi gerne at du kommer til en individuel konsultation hos fysioterapeuten inden opstart.
Holdet har løbende optag og træner hver torsdag kl. 12.00-13.00.

Ønsker du at deltage på vores hold? Kontakt os gerne.