Behandling af skulderproblemer på Fyn - Svendborg FysioterapiHar du skulderproblemer? Svendborg Fysioterapi hjælper dig.

Vores holdSvendborg Fysioterapi kan med 7 fysioterapeuter i Svendborg tilbyde en vifte af specialer og interesseområder, og derved bedre tilfredsstille patienternes behov for optimal behandling.

Skulderproblemer

Har du skulderproblemer ? Så læs videre her.

Mange mennesker får skulderproblemer,

• dels p.g.a. mange timers ensidigt arbejde f. eks. ved pc- arbejde
  • dels vælger flere og flere danskere at dyrke idræt, hvilket er positivt, men det kan føre til skader eller fejlbelastninger.
  • dels udfører mange i dag kraftbetonet arbejde og med løftede arme, hvor risikoen for skader er stor

Skulderen af led

Er man faldet med armen ud fra kroppen og har taget fra f. eks. på strakt arm, kan skulderen være "gået af led" og man skal behandles akut på skadestuen eller hos lægen. Der lægges ofte en bandage/armen kommer i en slynge, og skal under alle omstændigheder trænes op hos fysioterapeut. Det er vigtigt at få trænet koordinationen af de muskler der "styrer" skulderleddet.

Fald på skulderen

Fald på skulderen kan beskadige leddet mellem kravebenet og skulderbladet - en skade der er kendt blandt cykelfolket. Optræning af skulderbladets muskler er med til i første omgang, at mindske smerten i leddet.

Den overbelastede skulder

Den overbelastede skulder - når skulderen begynder at gøre ondt når du løfter armen eller rækker ud efter noget, kan der være opstået en dårlig styring af musklerne omkring skulderbladet eller af selve skulderleddet. Dyrker du ketchersport, svømmer eller har et arbejde hvor armene er løftet op - kan der opstå en irritasionstilstand i senerne eller i slimsækken i skulderleddet (impingement).

Fysioterapeuten kan hjælpe dig

Han/ hun kan hjælpe med at analysere det, der er årsagen til overbelastningen, så du kan rette op på det, du selv har inflydelse på. Dernæst er det vigtigt at få genopbygget muskelbalancen og styringen af de lednære muskler i skulderleddet, for dermed at undgå følger såsom smerter og fejlbelastninger.

Træning, hvordan hvor meget og hvor længe?

Fysioterapeuten står klar til at guide dig! Hvadenten det er styrken, smidigheden eller koordinationen, du skal have trænet op.

Gode råd

• Sørg for kontinuitet i træningen.
  • Du kan blive smertefri i skulderen ved aflastning.
  • Undgå at ligge på skulderen om natten, det vil irritere skulderen.
  • Efter en evt. skulderoperation er det vigtigt så hurtigt som muligt, at genvinde fuld bevægelighed.

Læs mere på: www.krop-fysik.dk.