Behandling af idrætsskader på Fyn - Svendborg FysioterapiAkutte idrætsskader og behandling i Svendborg på Fyn - Svendborg Fysioterapi

Vores holdSvendborg Fysioterapi kan med 7 fysioterapeuter i Svendborg tilbyde en vifte af specialer og interesseområder, og derved bedre tilfredsstille patienternes behov for optimal behandling.

Idrætsskader

Der findes to typer idrætsskader: akutte skader og overbelastningsskader.

Hvert år kommer mange danskere til skade, når de dyrker idræt. Ankelforstuvninger, fibersprængninger, smerter i skuldre, ben, knæ og ankler er nogle af de hypigste idrætsskader.

Omkring 15.000 dankere henvender sig årligt på skadestuerne med akutte idrætsskader - men antallet af overbelastningsskader er sandsynligvis meget højere

Overbelastningsskader

Akutte skader

Årsag

For mange gentagelser på een gang For høj belastning

Opstår

Over tid Pludseligt

Bedring

Bedres af pause/hvile, men kommer ofte igen ved fornyet belastning Oftest værst de første to døgn

Eksempler

Overbelastning af lyske albue, skulder, underben Forstuvning, brud,slag, fibersprængning

Sportsgrene

Udholdenhed, teknisk prægede idrætsgrene og idræt med mange trænings omg. Højhastighedsidræt, Idræt med faldrisiko og kontaktsport

Når skaden er sket: Akut skade - hvad kan du gøre?

Det er vigtigt straks at stoppe den aktivitet der forårsagede skaden, få et overblik over omfanget, og gå i gang med "førsthjælpen" til den akutte skade: kaldet R I C E M.

R - Ro: Stop aktiviteten og hold den skadede legemsdel i ro.

I - Is: Nedkøl det skadede område- det dæmper smerten og begrænser hævelsen. Du kan bruge isvand, genbrugs-isposer, kemiske isposer el. lignende. Læg et håndklæde, tørklæde el. lign. mellem huden og isen. Køl ned i ca 10 min, og gentag hver anden time i 1 til 3 døgn.

E - Elevation: Hold den skadede legemsdel højt og understøttet så du slapper af. Det vil forhindre yderligere hævelse og hjælpe venepumpe-funktionen.

C - Compression: (tryk) Læg et elastikbind på (før isen!). Dette punkt er vigtigt. Komressionen forhindre udsivning af blod fra ødelagte blodkar, mindsker hævelsen og afkorter dermed genoptræningsperioden. Forbindingen justeres - den skal være stram, men ikke forårsage at huden bliver blålig el. føles "død". Tag bindet af om natten.

M - Mobilisering: Det er vigtigt at det nye væv belastes hurtigts muligt. Begynd med at bevæge de nærmeste led - f. eks. tæer og knæ ved en ankelforstuvning. I takt med at du kan bevæge det beskadigede område, øges belastningen - f.eks. fra cirkelbevægelser af en forstuvet ankel til stående støtte og vægtoverføring. Men det er vigtigt at der ikke opstår nye smerter. Med andre ord - gør hvileperioden aktiv - uden smerter!

Overbelastningsskaden - hvad skal du gøre?

Se ikke tiden an! Opdag skaden så hurtigt som muligt.

En overbelasntningsskade

• Føles ofte dyb og murrende (i modsætning til muskelømhed efter træning)
  • Kan give smerter et andet sted end der hvor skaden er (eksempelvis kan smerter fra nakken gøre ondt i albuen)
  • Gør ofte først ondt efter kampen eller træningen
  • Kan medføre at leddene føles stive om morgenen, og at de kræver ekstra opvarmning før træning

Læg din træning om
Hvis du oplever smerter eller symptomer som mærkes anderledes end træningsømhed, skal du ændre den/ de dele af din træning som giver dig smerter, og først fortsætte din almindelige træning når symptomerne er forsvundet. Hvis de opstår igen, bør du opsøge din læge eller fysioterapeut.

Aflast det skadede område
Find alternativ træning og vær aktiv i din pause. Se om du selv kan finde årsagen til belastningen og fjerne den.

Genoptræning
Genoptræning bør foregå efter "Trappestige-princippet" til du er 100 % i orden. Du starter optræningen på det trin, hvor du kan udføre en øvelse eller aktivitet korrekt og uden smerter. Og gradvist, trin for trin, øger øger du sværhedsgraden indtil, du er tilbage på fuldt niveau

Trappestige - princippet

Sammen med fysioterapeuten vil du kunne lave et optræningsforløb trin for trin. I starten vil øvelserne være lette og langsomt stige i sværhedsgrad, med øget belastning og træningsmængde.

Trappestige princip - behandling idrætsskader Svendborg Fysioterapi

Forebyggelse
Fysioterapi handler også om forebyggelse af skader i fritiden og i forbindelse med idræt. Fysioterapeuterne har den nye viden om forebyggelse af skader på muskler, led nervesystem og kredsløb.

For mange mennesker er det en glæde at kunne dyrke idræt optimalt og uden skader. I dag ved man, at det fremmer sundhed og velvære at dyrke idræt eller, at motionere mindst en halv time om dagen.

Skulle skaden opstå, kan man være så heldig at der er en fysioterapeut på "sidelinien" der kan være behjælpelig med "førstehjælp". Ellers kom ind på klinikken, her kan en af fysioterapeuterne undersøge skaden og rådgive om aflastning og videre behandling. I alle tilfælde skal behandlingen følges op med genoptræning.

Fysioterapeuten laver en genoptræningsplan - optræningen foregår hjemme og på klinikken sikrer man progression i øvelserne - med henblik på at forbygge  evt. skader fremover.

En AKUT SKADE vurderes om nødvendigt hos egen læge og/ eller hos fysioterapeuten. Kun hvis der er mistanke om svær ledbåndsskade eller brud, skal man på skadestuen.

De fleste BELASTNINGSSKADER forsvinder med hvile eller aflastning, og kræver ingen lægelig behandling. Men gå til din læge eller fysioterapeut hvis dine gener / smerter ikke fortager sig efter 24 timers hvile, eller hvis du er i tvivl.

Fysioterapi
Fysioterapeuten kan vejlede din genoptræning og hjælpe med at finde årsagen til skaden. Desuden kan han/ hun understøtte helingen af det beskadigede væv og lindre smerterne. Det kan være manuelt(bandager/tape, mobilisering, udspændingm.v.), eller med laser, ultralyd, diatermi eller ved superviseret træning. Fysioterapeuten kan hjælpe dig med at opnå et mere hensigtsmæssigt bevægemønster, og dermed også forebygge nye skader.

Danmark har gennem de seneste par årtier oplevet en større fokus på motion og sundhed. Flere og flere udøver én eller anden form for gynmastik, sport eller idræt i fritiden.

Når der dyrkes sport flere gange ugentligt, vil der før eller siden opstå sportsskader, som ofte kræver en fysioterapeut. Sportsskader som forstuvninger, fiberskader, vrid i ankel eller knæ eller små fibersprængninger kan på længere sigt være årsag til nakkesmerter, rygsmerter, ømhed i skuldre eller problemer med hovedpine.

Svendborg Fysioterapi arbejder med både symptom- og årsagsbehandling. Vi har haft dørene åbne for sportsfolk og fritidsmotionister gennem mange år, og har behandlet et væld af skader opstået i forbindelse med sport udøvet på Sydfyn, i Svendborg eller andre steder på Fyn.

Spiller du fodbold, håndbold eller tennis, går du til boksning eller dyrker løb som motion har du fare for at pådrage en skade.

Selv en mindre skade kan bevirke, at du over en længere periode ikke er i stand til at dyrke motion.

Få skaden behandlet i tide hos Svendborg Fysioterapi og kom snart i gang med at motionere igen. Vi arbejder med alle typer skader, og tager alle skader seriøst uanset om det drejer sig om tennisalbue, løbeknæ, springerknæ, museskade, korsbåndskade, ledbåndskade eller fiberskade.